Home » قرباني [اضحیة] » هغه عیبونه چې دقرباني مانع دي

هغه عیبونه چې دقرباني مانع دي

هـــغه عیــــــــبونه چی مــــــــــانع دقــــــربــــانی دی

په شریعت مطهره کي چې په کوم حیوانانو قرباني جائز ده ، هغوی به دقربانی په مهال له ټولو عیبونو څخه پاک ، اوسالم وی ، خو بعضی واړه عیبونه،هم شته چی په شرعت کي دقرباني مانع نه ګرزي،

پوښتنه : – که دقربانی حيوان غاښونه ونلري قربانی ئي جائز ده اوکنه ؟

الجواب– کوم حيوان چې غاښونه ونلري قربانی ئي جائزنده البة که خوراک کولائي شي اوځان مړه ولائي شي بیايې قربانی جائز ده ،

(۱)لما في الهندية ۲۹۸ /۵ /واما الهتــماء وهي التي لااسنان لها فان کانت ترعي وتعـلف جاز ت والا فــلا اه ،،

(۲) وفي البـزازيــة/۲۹۳ /۶ /خمســة عشــرمن الافـاة    لايـمنع ، منها عدم  الاسـنان   لواعلـف اه،

پوښتنه  : – که دقربانی حيوان ژبه ونلري قربانی ئي جائزده اوکنه ؟

الجواب-،دقربانی حيوان که غوئيي وي اوژبه ونلري قرباني ئي جائز نده اوکه پسه وي خوراک کولائي شي قربان ئي درسة اوجائز ده ،

(۱)لما في الشــامي ۵۳۷ /۹ / والتي لالسان لها في الغنـم خلاصة،اي لاالبقر لانه يآخذالعلف باالسان والشـاة با السـن کمافي الـقهـستاني عن المنية وقيــل ان انـقطع من السـان اکثـرمن الثــلث لايـجوز۱۲

(۲) وفي الهندية/ ۲۹۸ /۵ /وفي اليتيمة کتبة الی ابي الحسن علي المرغيناني ولوکانت الشاة مقطوعة اللسان هل تجوز التضحية فقال نعم، انکان لايخل باالاعتلاف وان کان يخل به لا تجوز التضحية ،الی قوله والتي لالسان لهافي الغنم تجوزوفي البقرلاکذافي الخلاصة   ،

(۳) ومثــله في الهـدايــة /۴۴۶ /۴ / والله اعلم باالصواب       

پوښتنه : -که دحيوان دواړه غوږونه، اويا يوغوږ،نه وي قربانی يې جائز ده اوکنه؟،

الجواب-،دقربانی دحيوان که دوړاه غوږونه، نه وي اويا ئي يو،نه وي، پري شوي وي، اويا هم خلقتا نه وي قربانی ئي صحېح او درسة نده،

(۱) لما في الشامي الجديد/۵۳۷ /۹ /التي لا اذن لها خلقة قال في البدئع ولاتجوز مقطوعة احدي الاذنين بکمالها والتي لهااذن واحدة خل۱۲

(۲) وفي الهداية۴۴۶ /۴ /والسکاءوهي التي لااذن لهاخلقة لاتجوز انکان هذالان مقطوع اکثرالاذن اذاکان لايجوز فعديم الاذن اولي ۱۲، والله اعلم باالصواب ،

سوال– ، که دحیوان یو غوږ، نیمی یاترنیمی کم پری شوی وی قربانی يي جائز ده ؟

الجواب- دحیوان که یو غوږ،ثلث یا (دریمی )حصی پری شوی وی قربانی يي جائز ده او که تر ثلث (دریمی) زیات پری شوی وی قربانی يي جائز نده ، داقول آصح دقولونو ده ،

(۱) لما فی الشامی /۵۳۷ /۹/ م/حنيفيه /ذکر فی الجامع الصغير ان کان الذاهب کثير يمنع التضحية وان کان يسيرا لايمنع واختلف اصحابنا بين القليل والکثير فعن أبی حنيفه رحمه الله أربع روايات وروي محمد رح ) عنه فی الاصل وفی الجامع الصغیر انه اذا کان ذهب الثلث و آقل جاز وان کان أکثر لايجوز والصحيح ان الثلث وما دونه قليل وما زاد علیه کثير وعلــيه الـفتــوی کـذا فی الــقا ضــيخان

(۲)ومثــله فی قاضی خان /۲۹۸ /۳ / /    واللــه اعـلم باالصواب  

سوال– که دحيوان( ښکر) نوي اويائي وي خومات شوي وي قرباني ورباندي جائز ده اوکنه ؟،

الجواب– ،که دحيوان ښکر نوي خلقتا اويائي وي خومات شوي وي قرباني ئي جائز ده البة که ئي ماتوالی دونه وي چې مغزوته رسيدلي وي اوماغزه تري معلوميږي بيا جائز نده،

(۱)لما في الشامي ۵۳۵ /۹ /ويضحي باالجماء هي التي لاقرن لها خلقة وکذا العظماءالتي ذهب بعض قرنهاباالکسر اوغيره فان بلغ الکسر الی المخ لم يجز اه ۱۲

(۲) وفي الهندية ۲۹۷ /۵ / وتجوزباالجماءالتي لاقرن لهاوکذا مکسورة القرن کذا في الکافي وان بلغ الکسر المش اش لايجز به والمشا ش رؤس العظام اه،،،،،

سوال– هغه حيوان چې په سترګو ړوندوي اوياډيرمريض وي اوياهم ډير ډنګر اوخوار وي اوياهم ګوډ وي قرباني ئي جائز ده اوکنه ؟، بينواتوجروا،

الجواب– ،کوم حيوان چې ړوندوي اوياډيرمريض وي اودونه خواروي چې ماغزه ئي په هډوکي نوي اوهم داسي ګوډوي چې دذبح ځائي ته ځي دري پښي په ځمکه لګوي قرباني ئي جائز نده البةکه ئي ځلورمه پښه لګولي سوائي بيائي قرباني جائزده ،اوهغه حيوان چې غوږونه   اويائي لم اويا لکي باالکلية پري شوي وي اويائي خلقة غوږونه، نوي قرباني ئي جائز نده

(۱)،لما فی مشکوة /۱ ۱۴۱ /عن برأء بن عاذب أن رسول الله صلی الله علیه وسلم ،سئل ما ذا يتّقی من الضحايا فأشاربيده فقال أربعا العرجأء البيين ظلعها والعورأء البين عورها والمريضة البين مرضها والعجفاء ألتی لا تنقی رواه مالک وأحمد والترمذی وأبوداود أه ۱۲

(۲)وفي الهندية۲۹۷ /۵ /ولاتجوز العمياءوالعوراءالبين عورهاوالعرجاءالبين عرجهاوهي التي لاتقدران تمشي برجلهاالی المنسک والمريضة البين مرضهاومقطوع الاذنين والالية والذنب باالکلية والتي لااذن لها خلقة اه ۱۲

(۳) و في   الفقه الاسلامي ۲۷۰۹ /۴ /فلاتجزئ العوراءالبين عورهاوالمريضة البين مرضها والعرجاء البين ضلعها والعجفاءاوالکسرالتي لاتنقي ،۱۲

(۴) ومثله في الدرالمختار الجديد ۵۳۵ /۹ /والله اعلم باالصواب

سوال-هغه حيوان چې غوږونه ئي څيري وي په طول ياپه عرض اوياپه مابين کي سري وي قرباني ئي جائز ده ،؟

الجواب– ،په مذکوره حيوان قرباني جائزده سره له کراهة ده، أودحضرت علی کرم الله وجهه په حدیث شریف کی چې منع راغلی هغه محمول ده په أستحباب باندی !

(۱) لمافي الشــامي ۵۳۸ /۹ /الجديد /وتجزئ الشرقاءمشقوقةالاذن طولا والخرقـاء،مثـقوبـة الاذن والمقابـلة ما قطع من مقدم اذنهاشئ وترک معـلقاوالمدابرة مافعل ذلـک بمـؤخـر الاذن من الشاة واالنـهي الوارد محـمول علي الندب اه ،

(۲)و في الفقه الاسلامي وادلته لوهبة الزحيلي،،، ۲۷۳۱ /۴ /قال الحنفية تکره التضحية باالشرقاء،المشقوقة الاذن ،والخرقاءالتي يخرق اذنها الوسم ،والمدابرةالتي يقطع شئ من مؤخر اذنها ،والمقابلة التي يقطع شئ من مقدم اذنها لحديث علي رضي الله عنه وفيه ولانـضحي بعـوراءولامقابـلة ولامدابرة ولاخرقاءولاشرقاءوالنهي فيهامحمول علي الندب وفي الخـرقـاءعلي الکـثـير ۱۲،،-

سوال-،که په يوه يوه غوږکي تر ثلث کم پري وي خو په دواړو کي چې سره جمعه شي بيا زياتيږي اوهغه مقدار ته رسيږي چې مانع دقرباني ده ايا داجمع کيدي شي اوکنه قرباني يې جائز ده اوکنه ؟

الجواب– ،فقهاؤدمذهب په مسله کي اختلاف ده علامه شامي رح،وائي احتياط دادچې داعيب سره جمع شي لکه په موزه کي چې سره جمع کيږي ،

(۱)کمافي الدراالمختار/۵۳۷ /۹/ وفي البزازية وهل تجمع الخروق في اذني الا ضحية اختلفوفيه قلت وقدم الشارح في باب مسح الخفين انه ينبغي الجمع احتياطا،،

صاحب د زادالفقيه /۷۷۹/کتاب الاضحية ،هم دعلامه شامي رأیه تائد کړي ، فرمايي وتجمع الخروق فی أذن الاضحية وهوصحيح لاجل الاحتياط   ۱۲

خو په هندية،کي ددی خلاف حکم ذکرشوي ده ، فرما ي داعيب نه سره جمع کیږي!  

(۱)کما في الهندية۲۹۸ /۵ /وسئل عن الحا فظ عن الاضحية اذاکان الذاهب من کل واحدمن الاذنين السدس هل يجمع حتي يکون ما نع علي قول ابي حنيفة رح، قياسا علي النجاسات في البدن ام لايجتمع کما في الخروق من الخفين قال لايجمع اه

والله أعلم بالصواب،

سوال-،هغه حيوان چې سترګي کږي وي اوهغه چې وړي ئي پري شوي وي اضحية ئي صحیح ده اوکنه ؟

الجواب- ،دسترګو کږوالی اوپري کيدل دوړيومخکي تر ذبح مانع داضحيه نده لهذاجائز ده سره لکراهة ،

(۱) لما في الردالمحتار ۵۳۸ /۹ /مکتبة الحنفیه، وتجوز الحولاءما في عينها حول والمجزورة التي جز صوفها وقدمنا ان ما جوزهناجوز مع الکراهة لانه خلاف المستحب ،،

(۲)ومثله في الفقه الاسلامي / ۲۷۳۱ /۴ /مکتبه کوئة، اللهم اغفر لي ذنوبي ورحمني يارب العلمين ،

سوال– ، هغه حيوان چې تيي پري شوي وي قرباني ئي جائز ده اوکنه

الجواب-، دمذکوره مسلي تفصيل داده که دقرباني حيوان ميږ يابزه وي اويويوتي ئي پري شوي وې اويا ئي له اصله نوي اوياهم دمرض له امله ورڅخه شيدي نه را وزي وچ شوي وي قرباني جائزنده ، اوکه غواءاوياګامیش اویا اوښه وي او دوه دوه تي ئي نه وي ،أو پري شوي وي يا ورڅخه شيدي نه راوزي قرباني ئي صحيح نده اوکه ئي يويوتي نوي يا پري شوي وي اوخراب وي بيائي قرباني صحيح ده ،

(۱)لما في الدرالمختارمع الردالمحتار ۵۳۷ /۹ /الجديدط،الحنفيه ،کوئته،

والجـــذاء مقـطوعة رؤس ضـرعـها أويـابسـتها ،

(۲) وفی الهندية /۲۹۷ /۵/ ومقطوعة رؤس ضروعهالاتجوز فان ذهب من واحد آقل من النصف فعلی ما ذکرنا من الخلاف فی العين والاذن وفی الشاة والمعز اذا لم تکن لهما احدی حلمتيها خلقة اوذهبت بأفة وبقيت واحدة لم تجز وفی البقر والابل ان ذهبت اثنان لاتجوز ،،

(۳)و فی زادالـفـقيه /۷۷۹/کتاب الاضحية ،وفی البقروالابل ان ذهبت واحدة من حلمـتي ثـدی ضـرعـهاوہے مجـری اللـبن تـجوز الاضـحية،!

سوال-، دحيوان چې څومره اندازه غوږونه اولکي يالم پري شوي وي قربـــانــــــــي ئي جـــائـــــــــزده ؟

الجواب- دکوم حيوان چې دريمه حصه غوږونه اويا لکي اويالم پري وي اوهم که دسترګي دريمه حصه نظريئ نوي مانع دقربانی نده ، اوکه تردريمي حصي زيات نوي،    أوقطعه شوي وي بيامانع دقربانی ده،

(۱)لما في الهـدايـة ۴۴۵ /۴ / وان قطع من الذنب اوالاذن اوالعين اوالالية الثلث اواقل اجزاه وان کان اکـثرلم يـجز لان الثـلث تنـفذفيه الوصـية من غــير رضاء الـورثــة فاعتــبر قلــيلا،،

(۲)وفي الجـامـع الصغـير لمحمدبن حسن الشيباني رح ،۳۸۷ ،کتاب الاضحية وان قطع من الذنب اوالاذن والالية الثلث اواقل اجزاه وان کان اکثر لم يجز ،،

(۳)ومثله في الحقانية ۴۷۸ /۶ .اللهم اغفرلي ولوالدي ولاساتذي ولشهداءاجمعين امين ،،

سوال ، هغه حیوان چی په غوږو کوڼ وی نه اوری قربانی پری جایز ده او که کوڼ والی مانع دقربانی نده ،

الجواب دهمدی مسلی دجزیې په هکله می ګڼی فتاواوی وپلټلی متسفأ نه داجزیه می پیدا نکړه البته دفقه الاسلامی یوه کلیه ده زما په نظر تردی کلیې لاندی کیدایې شی مولانا وهبة الذحیلی فرمایې په قربانی کی هغه عیبونه مانع دقربانی ګرزی چې دحیوان غوښی ته نقصان رسوی ، لهذا کوڼوالی دحیوان دحیوان غوښی ته کوم نقصان نه رسوی لهذا مانع دقربانی هم نده،    والله اعلم باالصواب

لما فی الفقه الاسلامی وادلته /ج۴ ص ۲۷۲۹/ وکذا لایضر شق اذن ولاخرقها ولاثقبها فی الاصح بشرط لا یسقط من الاذن شي بذلک لانه لاینقص به من اللحم ، والخلاصة ، ان کل ما ینقص اللحم لایجوز ومالا ینقص اللحم یجوز

سوال-،چون دغوږاولکي اولم ، دريمه حصه معلومول اسانه اوبی تکلیفه ده ده اما دسترګودريمه معلومول مشکل ده بايد په کومه طريقه سره معلوم کړی ؟ ،،

الجواب-،علماء کرام ددی طريقه پدی ډول ښودلی ده، چې حيوان يوه يا دوي ورځي وږي اوله خوراک بندکړي بعدکي عيبجنه سترګه ور وتړه واښه يادخوراک شئ په څه ليري فاصله کي ورته کيږده له کومه ځاي ئي چې وليدل هغه معلوم أو أندازه کړه،بيادا عيبجنه سترګه ورخلاص کړه هغه روغه اوسمه سترګه وروتړه بيا واښه اودخوراک شئ أولايې په هغه ځاي کی ورته کښیږده بیايئ ورته ورورو ، رانزدي کوه له کومه ځايه چې وليدل هغه نشاني کړه اوس که دغه ځاي دهغه مخکي ځاي نيمئ اونصف ؤبيائي دسترګي نظرنيمئ اونصف پاته ده قربانی ورباندی جائز نده، اوکه دغه ځاي دهغه مخکی ځاي په پرتله، دوه حصي يادوه ثلث وي بيا ئي دريمه حصه نسته اوختمه شوي ده ،قربانی ورباندی جائز ده ،

(۱) لما في الشامي ۵۳۷ /۹ /،ومعرفت المقدار في غيرالعين ميسروفي العين قالو تشدالمعيبة بعد ان لاتعتلف الشاة يوما اويومين ثم يقرب العلف الیها قليلا قليلافاذا رآته من موضع اعلم عليه ثم تشد الصحيحة وقرب الیها العلف کذلک فاذا رآته من مکان اعلم عليه ثم ينظر الی تفاوت ما بينها فان کان ثلثا فاالذاهب هوالثلث وان نصفافاالنصف اه،

(۲) وفي الهندية ۲۹۸ .۵ .وانما يعرف ذهاب قدرالنصف والثلث من العين بان تشدالعين المعيبة بعد ان لاتعتلف الشاة يوما اويومين ثم يقرب العلف اليها قليلا قليلا حتي اذارآته من مکان اه والباقي مثل مافي الشامي الی اخره ۱۲

(۳)ومثله في الهداية ۴۴۶ /۴ /کتاب الاضحية ،،

سوال-، که یوسړی دقربانی حیوان رانیسی خوبعد کی معلوم شی چې دغه حیوان حمل لری اوس د حمل دار ، قرباني ئي جائز ده که بيئ په عوض کي بل حیوان ذبح کوي ؟

الجواب– ،په شريعت مطهره کي دعيب دارحيوان قرباني جائزنده لکن حمل له هغوعيبونه څخه نده چې مانع دقرباني شي البة دلته د يوبل حيوان بلاضرورت ضائع کول دي لهذاقربانی يئ لکراهة خالی نده ،

(۱)لمافي الکفاية في ذيل فتح القدير ۴۱۷ /۸ /،رجل له شاة حامل فارادذبحها تقارب الولادة يکره ذبحها لان فيه تضيعا لما في بطنها   من غير فائدة،،

(۲)وفي البحر ۱۷۷۷۱ /۸ /، ويکره ذبح الشاة اذا تقارب ولادتها لانه يضيع ما في بطنها،

(۳)،ومثله في الحقانية ۴۷۹ /۶ /،ط پشاور،

سوال-هغه حيوان چې پزه ئيي پري شوي وی قرباني ئي جائزده اوکنه ؟

الجواب، دپزي پريکيدل دحيوان له هغو موانعو څخه ده چې مانع دقرباني ده، ،

(۱)لما في الشامي ۵۳۷ .۹ .ولاالجدعاءالمقطوعة الانف اه ،

(۲) وفي الفقه الاسلامي   ۲۷۲۷ .۴ .والجدعاءمقطوعة الانف اه، ،

(۳)ومثله في الهندية ۲۹۸ /۵ .والله اعلم باالصواب واليه المرجع والمآب ،،

سوال– که مږ يا ميږي لم له اصله نوي اضحية ئي صحيح ده اوکنه ؟

الجو اب- که دمږه يا ميږي لم له اول الامریعني خلقتا نوي قرباني ئي صحيح نده ،

(۱)لمافي الشامي ۵۳۸ /۹ /ولاالتي لاالية لهاخلقة اه، ،

(۲) وفي الفقه الاسلامي ۲۷۲۷ /۴ . ولاالتي لاالية لها اه۱۲  ،،

سوال– هغه حيوان چې ليونی وي قرباني ورباندی صحيح ده اوکنه ؟

الجواب- دليوني حيوان قرباني پدي شرط صحيح ده چې خوراک کولائي شي که خوراک نشيي کولائي قرباني ئي صحيح نده ،

(۱)لما في الهندية ۲۹۸ /۵ /وتجوزاالثولاء وهي المجنونة الااذاکان يمنع الرعي والاعتلاف اه ،

(۲) وفي الفقه الاسلامي ۲۷۲۸ /۴ /والثولاءالمجنونة اذا کان ترعي فان امتنعت من الرعي لم تجزئ اه، والله اعلم باالصوب

سوال- ،هغه حيوان چې مرداري   اوګندګي خوري قرباني ئي جائز ده اوکنه ؟

الجواب- ،کوم حيوان چې مرداري خوري قرباني ئي صحيح نده مخکي ترحبس اوتړلو،اوکه ئي له مرداري سره واښه اوبل څه خواړوبيائي قرباني جائز ده،  فقهاءؤرحمهم الله عليهم دحبس اوبندولو لپاره داسي ترتيب ذکرکړي ،اوښ ، به۴۰ )ورځي تړي ،غوئي اوغوا به ،۲۰ ،ورځي تړي پسه اوبزه به، ۱۰،ورځي تړي اوچرګه ولوکه په قرباني کي نده صحيح خوکه ئي څوک حلال وي اوهغه مرداري خوري بايددري (۳) ورځي ترحلالیدو مخکي وتړل شي اومرغه بايد يوه ورخ وتړل شي ،،

(۱)لما في الشامي ۵۳۸ /۹ /قوله ولاالجلالة اي قبل الحبس قال في الخا نية فان کانت ابلا تمسک اربعين يوماحتي يطيب لحمها ، والبقر عشرين يوما والغنم عشرة يوما، وقوله ولا تأکل غيرها افادانهااذاکانت تخلط تجزئ اه،،

(۲)وفي الفتا وائ الهندية ۲۹۸ /۵ /ولا تجوز الجلالة وهي التي تأ کل االعذرةاه والباقي مافي الشامي الاان في اخره قال والدجاجة ثلاثة ايام والعصفورة يوماکذا في قاضيخان اه۱۲ والله اعلم باالصواب

پوښتنه :  ، هغه حيوان چې خصي شوي وي قرباني يې جائز ده اوکنه ؟

الجواب- ، دحيوان په خصي کيدو سره دحيوان غوښه نوره زيات مزه دار کيږي اوخپله رسول الله صلی الله علیه وسلم دخصی پوسه قربانی کړی لهمدي کبله دخصي حيوان قرباني نه صرف جائز بلکي یو مسنون عمل اودفقهاء دامت په همدی باندی توارث راغلی ،،

(۱)لما ورد في الحديث ، عن جابر، بن عبدالله رض ،قال ذبح االنبي صلي الله عليه واله وسلم يوم الذبح کبشين اقرنين املحين موجوئين،سنن ابي داؤد۳۸۲ /۲ /کتاب الاضحية،

(۲)وفي الجوهرة النيرة ۲۵۸ / ۲ / /قوله يجوز ان يضحيوالخصي لانه اطيب لحمامن غير الخصي قال ابو حنيفة رح،ما زادفي لحمه انفع مماذهب من خصيه،،،،،

(۳)وفي الحقانية ۴۸۰ /۶ /الجواب جانور کے اخصاءسے اسکے گوشت پر اچھي اثرات مرتب ہوتي ہے اس لے خصي جانور کي قرباني نہ صرف جائز بلکے فقهاء نے مستحب کهاہے ۱۲

(۴) ومثله فی الفقه الاسلامی /۴.۲۷۲۹/ویجوز التضحیة باالخصی لانه صلی الله علیه وسلم ) ضحی بکبشین مؤجوءین آه ، والله اعلم باالصواب

پوښتنه : – هغه حيوان چې ورسره بد فعلي شوي وي قرباني ئي جائز ده اوکنه

الجواب— ، له کوم حيوان سره چې بدفعلي شوي وي   دهغه حیوان غوښه خوړل مکروه ده دکوم حیوان غوښه غوړل چې مکروه وی دهغه قرباني کول هم مکروه ده ،بلکی د همدغه حیوان غوښه دی وسوزوی

(۱)،لمافی الرحیمیة /۳/۱۸۷/ أیک شخص نے بڑ ی جانور کی ساتھ صحبت کی أور أیک شخص نے اس کی بد فعلی کو بہی دیکها تو  کیا یہی مفعول جانور قربانی کیلے جائز ہوگا یا نہیں ؟

الجواب ، ایسی جانور کاگوشت کهانا مکروه ہے لهذااس کی قربانی بھی مکروه ہوگی بهتر ہے کے ایسی جانور کو مالک ذبح کرکی جلا دی تا کہ چرچا ختم ہوجائي ورنہ جب بھی لوگ دیکھے ہے ۱۲

(۲)و في الهداية/۴۴۵ /۲ / وتذبح البهيمة وتحرق علی وجه الاستحباب ولايحرم أکل لحمها،

(۳)وفی الدرالمختار /۴۱ /۶ / الجديد،وتذبح ثم يحرق ويکره الانتفاع بها حية وميتة،(مطلب فی وطئ الدابة ) ومثله فی الشامی صفحه مذکوره )

(۴)ومثله فی فتاوی محموديه!

 

پوښتنه : که دقربانی پوسه دومره چاغ وي چې له زیاته چاغ والی ولاړیدایې نشی اونه هم دقربانی ځایې ته تلای شی قربانی ورباندي جائز ده ،اومذکوره عیب مانع ده اوکنه؟

الجواب-مذکوره عیب مانع دقربانی نده !

(۱)لماالحديث ! سنمو ضحايا کم فانها علی الصراط مطاياکم،

(۲)و فی فتاوی محمودیه /۱۷/۳۸۰ /،اتنا مو ٹا هونا قربانی کیلے عیب عن الاضحیہ نہین !

(۳)ومثله فی رد المحتار/۶/۳۸۲ /

(۴)وفی الفقه الاسلامی /۴/ ۲۷۲۹ / وباالمقعدة العاجزة عن القيام لشحم کثر عليها آه

 

پوښتنه  : په نرښځي حيوان چې ورته ( خنثي مشکل )وائي قرباني جائز ده اوکنه ؟

الجواب: په نر ښځي حيوان قرباني جائز نده ځکه چې غوښه ئي ښه اومزه داره نوي ،،

لما قال العلامه علاؤالدين الحصکفي   رح

(۱)فی الدرالمختار، /۵۳۸ /۹ /ولا باالخنثي لان لحمها لاينضج

(۲) وفي الهندية ۲۹۹ /۵ /لا تجوز التضحية باالشاة الحنثي لان لحمها لاينضج ،،

(۳) ومثله في الحقا نية /۴۸۰ /۶ / والله اعلم باالصواب

پوښتنه :  هغه حيوان چې له جماع کولو عاجز وي يا دډير زوړ والی له وجه لنګيدلی نشي   اويا زيات ټوخيږي قرباني ئي جائز ده اوکنه؟

الجواب:  مذ کوره عيبونه مانع دقرباني ندي لهذا قرباني ئي جائز ده،

(۱)لما في الشامي ۵۳۸ /۹ / تجوز التضحية با المجبوب العاجز عن الجماع والتي بها سعال والعاجز عن الولادة لکبر سنها والتي لهاکي اه.

/(۲)وفي الهندية ۲۹۷/۵ .وتجوز المجبوب العاجز عن الجما ع والتي بها سعال والعاجزعن الولادة لکبر سنها

(۳) ومثله في البزازيةعلی هامش الهند   ة۲۹۲ .۶ . والله أعلم بالصواب

پوښتنه : که يوحيوان پمن یا دخارش په مرض اخته وي قرباني يې جائز ده اوکنه ؟

الجواب :  کوم حيوان چې پمن یا خارش ولري که دغه حيوان چاغ اومزي وي بيايې ؤغوشي ته خارش نه رسيږي قرباني يې جائز ده اوکه ډنګر اوخوار وي پدي صورت کي خارش ؤغو شي ته حلول کوي قرباني يې صحيح نده ،

(۱) لما فی الهندية /۲۹۸ /۵ /وتجوز الجرباء اذا کانت سمينة فان کانت مهزولة لاتـجوز۱۲

(۲)وفی الدرالمختار۵۳۵ /۹ /والجرباءالسمينة ،فلو مهزولة لم تجز لان الجرب فی اللحم نقص،

(۳) وفی الفقه الاسلامی /۴ /۲۷۲۸/ والجرباء السمینة، لان الجرب یکون فی جلدها ولانقصان فی لحمها ، والله اعلم باالصواب ،

پوښتنه :  که د حيوان دحلالیدوپه مهال يې پښه يا ښکر مات شي اوياهم داسي عيب پکي پيدا شي چې مانع د قربانی وي قربانی صحيح ده اوکنه ؟

الجواب:د حيوان دذبح کيدو په وخت کي که کوم عيب پيداشي دغه عيب ما نع دقربانی نده ،

(۱)لما قال العلامه الحصکفي رح في درمختار،۵۳۹ /۹ /ولا يضر تعيبهامن اضطرابها عنـدالـذبــح،،

(۲)وفي رسائل مولانا رفعت ،۵۸ /۳ /اگر قربانی کے جانورکو ذبح کرنے کيلے گرايا اور گرانے کي وجہ سے کوئي عيب پيداہوگيا تو اس عيب کا کچھ اعتبارنہیں، اس کے قربانی درست ہے ،

(۳) ومثله في البزازية/۲۹۳ /۶ /و الله اعلم باالصواب ، ،

سوال- که يوسړي دقربانی لپاره حيوان واخلی اوذبح يې کړي بعد له ذبح عيب پکي پيدااومعلوم شي دا قربانی صحيح ده اوکنه

الجواب: مذکوره عيب مانع دقربانی نده ،

لما في قاضيخان علی ها مش الهندية /۳۵۶ /۳ / رجل اشتری شاة وضحی بها ثم وجد بها عيبأ لايمنع التضحية ۱۲ والله أعلم باالصواب ،

سوال- که یوسړی دقربانی حیوان واخلی خو بعد کی معلوم سی چې دادغلا مال ده اوس په همدی حیوان قربانی جائز ده اوکنه ؟

الجواب:په مذکوره حیوان قربانی جائز نده ،

(۱) لما فی کفایة المفتی /۱۹۹ /۸ /أگر چوری کرنے والے سے وه جانور خریدا ہے تو اس کی قربانی جائز نہیں دوسرا جانور خرید کر قربانی کری ، چوری کا مال چونکہ حرام ہے لهذا مال حرام سے زکوةاور قربانی وغیره جائز نہیں وه تمام کاتمام واجب التصدق ہے یا واجب الرد ہے علی صاحبہ .

پوښتنه :  که فقیر دقربانی لپاره حیوان رانیسی أوبعدله شراء عیب پکې پیداشی أوس يئ پدغه معیوب حیوان قربانی جائز ده أوکه به د معیوب په بدل کی بل حیوان قربانی کوی لکه غنی ؟

جواب : دفقیر قربانی په همدغه معیوب حیوان جائزده ،خواه که يئ أولامعیوب رانیو لی وی أوکه له رانیولو بعد معیوب شی ،ألبته دغنی لپاره په هرصورت بل حیوان دهمدی معیوب په ځای ذبح کول ضروری ده،په معیوب يئ غاړی نه خلا صیږی ،أوهمداډول که فقیر قربانی په ځان لازم کړی أومعلوم يئ نکړی په هغه هم سالمه قربانی واحب ده بیايې په معیوبه قربانی غاړی نه خلا صیږی ،،

(۱)لما فی الهندية /۲۹۹ /۵ /رشيديه ،ثم کل عيب يمنع الاضحية ففی حق المؤسر

يستوی أن يشتريها کذلک أويشتريهاوہے سليمة فصارت معيبة بذلک العيب لاتجوز علی کل حال وفی حق المعسر تجوز علی کل حال کذا فی المحيط،الی قوله حتی لوکان الفقير أوجب علی نفسه أضحية لاتجوز هذه ،،،

(۲) وفی زاد الفقيه /۷۷۹ /رحمانيةکوئته/ أشتری الفقير حيوانا وکان سالما من العيوب ثم تعيبت عنده بعيب مانع أوکانت معيبة وقت الشراء ثم جعلها الفقير للاضحية يجوز له ذلک المعيب لعدم الوجوب علیه أبتداء بخلاف الغنی فعليه أقامة غيرها مکانهاوکذا الحکم لو أوجب الفقير علی نفسه الاضحية بدون التعين الحيوان ۱۲ والله اعلم بالصواب

پوښتنه :  که یو سړی دقرباني حیوان رانسې ذبح یې کړي خو بعد له ذبحې معلوم شې چې معیوب ده ،اوس دا قرباني جایز ده اوکنه ؟ اوکه مشتري په بائع په نقصان دعیب رجوع وکوي او نقصان له بائع واخلی دد غه پیسو صدقه کول ورباندي لازم ده اوکنه؟

الجواب– مذکوره قرباني هم جائز ده ! او مشترې چې کوم تاوان له بائع څخه اخستې دهغه تصدق هم ورباندي واجب ندي !!

(۱)لما فی القاضيخان /۳/۳۵۶. رجل اشتری شاة وضحی بها ثم وجد بها عيبا لايمنع التضحية، کان له ان يرجع علی البائع بنقصان العيب وليس عليه ان يتصدق بشئ !

(۲)وفی الهندية /۵. ۳۰۷.اشتری شاة فضحی بها ثم وجد بها عيبا ، الی ان قال فله ان ان يرجع بنقصان العيب علی البائع فاذا رجع ليس عليه ان يتصدق به لان الشاة المعيبة جازت عن الاضحية فليس عليه وراء ذلک!! والله اعلم باالصواب !

سوال،که دیو ضرورت له کبله د پسه لکۍ ورپری کړ شوی وې أو بل روغ پسه فرضا نه پیدا کیږی لکه چې په أفریقه کي پسونو ته لازمی لدی أمله لکی ورپری کوی چی له مرضه ،پسونه خوندی أووساتل شی لهذا ثابت لکی والا بلکل نه وې اوس په همدي لکی پری شوی پوسه (بیهړ) قربانی صحیح ده اوکنه؟

الجواب؛دضرورت په لحاظ که روغ اویا ثابت لکی والا نه پیداکیږی بیايې قربانی په همدی معیوب حیوان جائز ده، —-(۱)لما فی رسائل مولانا رفعت /۶۰/۳/ أفریقہ کی سائل نے یہ مسئلہ معلوم کیاتهاکہ یہاں بیھڑکی دم کاٹ دی جاتی ہے کیونکہ اس جانور بیماری سے محفوظ رہتاہے ثابت دم والی جانور نہیں ملتی ہے وہاں پرمجبوری ہے کہ تلاش کی باوجود نہ ملیں توجائز ہے ،، والله اعلم باالصواب

سوال: که دقربانی حیوان رانیسی خوبعد کی معلوم سی چې داحیوان دغلاده په همدی حیوان قربانی کول جائز ده ؟

الجواب: کی مذکوره حیوان له غله څخه رانیولی وی قربانی ورباندی جائز نده بل حیوان دی ذبح کړی،البته که له ذبح بعد أصلی مالک أجازه ورکړی خوراک د غوښی يې ورته جائز ده نه قربانی ځکه چی دقربانی کولو په مهال یې دی مالک نوواوقربانی کولو ملکیت ضروری ده ،

(۱)لما فی رسائل مولانا رفعت،۶۱/۳/ أگر چوری کرنے والے سے وه جانورخریداہے تو اس کی قربانی جائز نہیں دوسراجانور خرید کر قربانی کریں ،

(۲)و فی کفایة المفتی /۱۹۷/۸/ ،وقال اگرذبح ہونے کی بعد اصل مالک اجازت دیدی کهانا جائز ہے،،

(۳) ومثلہ فی أمداد الفتاوی /۵۵۰/۳. والله أعلم بالصواب ،

پوښتنه : که یوسړي په ځان نذر کړي داسی الفاظ ووایې ،لله علی ان اهدی شاة،او اضحی بشاة ، یعني په ما لازم ده چې زبه پوسه هدیه، یا قربانی کوم ، اوس یې دپوسه په ځایې غویې، یاغوا،یا اوښ، هدیه ، یا قربانی کړ داجایز ده اوکنه؟

الجواب: مذکوره نذر اوقربانی دواړه جائز دي !!

(۱)ما فی الهندية /۵/۳۰۶.اذاقال لله علی ان اهدی شاة اواضحی بشاة فآهدی ببقرة اوجزورا اواضحی ببقرة اوجزورجاز !والله اعلم باالصواب!

لیکوال : م/ ابوزبیر

About admin